Bimba to w gwarze poznańskiej tramwaj. Początki komunikacji miejskiej w stolicy Wielkopolski sięgają 1865 r., gdy linia omnibusów konnych połączyła Chwaliszewo z dworcem kolejowym na Jeżycach. W dniu 31 VII 1880 r. w Poznaniu uruchomiono linię tramwaju konnego pomiędzy dworcem głównym (już w obecnym miejscu) i Starym Rynkiem, która później została przedłużona do Ostrowa Tumskiego.
Druga linia połączyła ulice: Mielżyńskiego, Solną, Małe Garbary, Szewską, Wielką i Garbary. Od 1891 r. działała linia omnibusów konnych z pl. Wolności do ul. Polnej na Jeżycach; z czasem i tu pobiegła linia tramwaju konnego.
Po uruchomieniu w 1898 r. elektrowni przy ul. Grobla linie o trakcji konnej zaczęto zastępować tramwajami elektrycznymi. Początkowo wykorzystywano istniejącą sieć tramwajów konnych, ale wkrótce powstały nowe linie na Łazarz i do Górczyna oraz do Bramy Wildeckiej. Ich powodzenie było ogromne. W ciągu roku 25 wagonów, jakimi dysponowano, przewoziło trzy miliony pasażerów!
Wielki rozwój poznańskiej sieci tramwajowej nastąpił po 1902 r., gdy zlikwidowano linię wałów obronnych otaczających centrum miasta. Osobne linie poprowadzono ul. Grunwaldzką, na Wildę, na Śródkę i do parku Sołackiego. W 1914 r. w Poznaniu czynnych było już dziewięć linii tramwajowych o długości torów ponad 21 km, obsługiwanych przez 8 wagonów tramwajowych.
W okresie międzywojennym nastąpiło dalsze powiększenie sieci Poznańskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej, z której podczas Powszechnej Wystawy Krajowej w 1929 r. skorzystało 29 mln pasażerów. Do chwili wybuchu II wojny światowej długość linii tramwajowych przekroczyła 50 km. W lutym 1930 r. uruchomiono pierwszą w kraju linię trolejbusową, łączącą Rynek Śródecki z Główną.
Po wojnie przedłużano linie już istniejące, rozwijano też równolegle sieć autobusową, a do 1970 r. kursowały także trolejbusy. Poprowadzono nowe linie tramwajowe, m.in. na prawy brzeg Warty, potem powstała trasa Hetmańska, a w 1997 r. uruchomiono popularną „Pestkę” – linię Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, łączącą centrum miasta z osiedlami na Piątkowie. Rozwój sieci tramwajowej dziś traktowany jest w Poznaniu jako alternatywa dla coraz bardziej zatłoczonych samochodami ulic miasta, rozważana jest również możliwość poprowadzenia nowej linii przez śródmieście.